Podsumowanie AI
Projekt zakłada zmiany w trzech podatkach: PIT (od dochodów osób fizycznych), CIT (od dochodów firm) i ryczałcie (uproszczony podatek dla przedsiębiorców). Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2027 r.
PIT — nowa skala podatkowa (dla osób rozliczających się według skali, m.in. pracowników, emerytów, zleceniobiorców):
- do 130 000 zł dochodu — 12% (minus kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł)
- od 130 000 zł do 150 000 zł — 24% od nadwyżki ponad 130 000 zł
- powyżej 150 000 zł — 32% od nadwyżki ponad 150 000 zł
- Kwota wolna od podatku zostaje na poziomie 30 000 zł.
- Efekt: pierwszy próg rośnie ze 120 000 zł do 130 000 zł, a między 130 000 a 150 000 zł stawka wynosi 24% zamiast dotychczasowych 32%. Dzięki temu podatnicy nie płacą od razu dużo wyższej stawki po przekroczeniu progu.
- Podniesienie progu do 130 000 zł dotyczy też limitu 50% kosztów uzyskania przychodów (np. dla twórców i artystów wykonawców) oraz bazy podatkowej zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej.
- Płatnicy (np. pracodawcy) mają pobierać zaliczki według nowych zasad — zmiana ma być odczuwalna już w trakcie roku, a ostatecznie w rozliczeniu za 2027 r.
- Osoby, które chcą się rozliczać wspólnie z małżonkiem lub jako samotny rodzic i przewidują, że ich roczne dochody przekroczą 150 000 zł, a dochody małżonka/dziecka nie przekroczą tej kwoty, mają składać pracodawcy nowe oświadczenie, jeśli chcą korzystać z zasad poboru zaliczek dla takich osób.
Danina solidarnościowa (dla osób z rocznym dochodem powyżej 1 mln zł):
- stawka rośnie z 4% do 5% od nadwyżki ponad 1 mln zł.
- Nowa stawka ma zastosowanie po raz pierwszy do daniny, której termin zapłaty upływa 2 maja 2028 r. Do 30 kwietnia 2027 r. obowiązuje jeszcze stawka 4%.
CIT — wyższa stawka dla największych firm:
- nowa stawka 22% (zamiast 19%) dla podatników, których przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 50 mln euro.
- Dotyczy też firm należących do grup krajowych lub międzynarodowych (w rozumieniu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym), przy czym chodzi o grupy o przychodach co najmniej 750 mln euro.
- Stawka 22% nie obejmuje podmiotów objętych stawkami specjalnymi dla instytucji finansowych (
Na podstawie: tekstu projektu ustawy i uzasadnienia (druk 3293)
Etapy legislacyjne
4 listopada 2026
Projekt wpłynął do Sejmu
4 listopada 2026
Skierowano do I czytania na posiedzeniu Sejmu
5 listopada 2026
I czytanie na posiedzeniu Sejmu
5 listopada 2026
II czytanie na posiedzeniu Sejmu
Niezwłocznie przystąpiono do III czytania
5 listopada 2026
III czytanie na posiedzeniu Sejmu
Uchwalono
6 listopada 2026
Stanowisko Senatu
Nie wniósł poprawek
6 listopada 2026
Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu
5 listopada 2026